KONSEP:
v Sebuah
rancangan berbentuk majalah informasi tentang mendidik, menyebarkan
maklumat dan pengetahuan yang tepat tentang penggunaan dan pemakanan
koko kepada para audien yang disasarkan merentasi semua lapisan
masyarakat yang berbilang kaum dan pelbagai peringkat usia.
v
Secara umumnya, konsep atau fokus program ‘INSPIRASI KOKO’
ini akan berteraskan kepada 4 “K” iaitu KOKO, KEGUNAAN,
KHASIAT dan KEBAIKAN.
OBJEKTIF:
v
Mendidik dan menyebarkan maklumat dan fakta mengenai khasiat dan
kebaikan koko kepada para audien TV khususnya suri rumah yang
merupakan perancang utama dalam keluarga dari segi penyediaan
makanan harian keluarga.
v
Meningkat dan menggalakkan pengunaan koko di dalam pasaran tempatan.
v Membantu
golongan suri rumah khususnya dan orang ramai amnya menjadi pengguna
yang lebih berpengetahuan mengenai kepelbagaian kegunaan koko,
khasiat serta kebaikan koko.
v
Menangkis salah tanggapan orang ramai tentang koko yang sedia wujud
dengan menyalurkan pelbagai maklumat yang tepat dan terkini.
PENDEKATAN:
v
Durasi
setiap episod rancangan ialah 22 - 24 minit (untuk slot siaran ½
jam).
v Penerbitan rakaman dilakukan dengan cara SCP (Single Camera
Production) dan juga MCP (Multiple Camera Production).
v
Rakaman akan dilakukan di dalam lokasi tertutup dan juga lokasi
luar.
v
Penggunaan pelbagai grafik seperti montaj, ‘teaser’, ‘segment
breaker’ yang menarik dan bersesuaian akan diselitkan.
v Rakaman akan menggunakan peralatan Digital Video sepenuhnya yang
menepati kualiti ‘broadcast standard’ RTM.
KANDUNGAN:
v Setiap
episod dikendalikan oleh seorang hos wanita popular dikenalpasti
iaitu SERINA REDZUAWAN (Anak Chef Wan) dan seorang Chef tetap
dan berpengalaman luas dalam dunia masakan iaitu CHEF KAMARUL.
v Chef
tersebut akan membuat demonstrasi 2 jenis masakan dalam setiap
episod iaitu sejenis masakan utama (main dish) dan sejenis makanan
(dessert) pencuci mulut seperti pastri, kek, biskut dan minuman.
v Beberapa pakar pemakanan dan kesihatan yang berwibawa (with
authority) akan membincangkan topik-topik kesihatan berkaitan koko.
v
‘Treatment’ rancangan adalah seperti berikut:
·
Montaj
rancangan
·
Pembukaan oleh hos rancangan, Serina Redzuawan.
·
Hos
memperkenalkan (‘link’) perkara seterusnya secara terus di lokasi
terpilih.
· Segmen
pertama ialah “SAJIAN KOKO” (RESEPI 1)
– memperkenalkan resepi pertama yang merupakan sajian utama (main
dish) oleh Chef Kamarul dan ditemani oleh Serina. Segmen ini
dirakam di dalam studio dengan menggunakan 3 unit kamera (Multiple
Camera Production). Di dalam segmen ini akan diselitkan “INFO
KOKO” iaitu maklumat dan paparan ringkas tentang 4”K” (Koko,
Kegunaan, Khasiat dan Kebaikan) dalam bentuk tulisan (‘graphic
crawler’)
· Segmen
kedua ialah “SANA SINI KOKO”
–
memperkenalkan tempat-tempat jualan produk makanan dan bukan makanan
yang menggunakan bahan asas koko seperti di Body Shop, Farmasi,
Pusat Membeli belah, Koko Bistro dan sebagainya. Di samping
memaparkan buletin infomasi koko di dalam dan luar negara.
·
Segmen
ketiga ialah “SAJIAN KOKO” (RESEPI 2)
– memperkenalkan resepi kedua iaitu sajian pencuci mulut (dessert)
atau pembuka selera (appetizer). Sekali lagi di dalam segmen ini
akan diselitkan “INFO KOKO” iaitu maklumat dan paparan
ringkas tentang 4”K” (Koko, Kegunaan, Khasiat dan Kebaikan) dalam
bentuk tulisan (‘graphic crawler’) (maklumat/informasi yang
berlainan dengan yang di atas).
· Segmen
keempat ialah “BICARA KOKO”
– paparan topik ringkas dari Ketua Pengarah Lembaga Koko Malaysia (2
episod: episod pembukaan dan penutup); bicara pakar kesihatan dan
pakar pemakanan tentang penemuan saintifik, kegunaan, kebaikan dan
khasiat koko di dalam kehidupan harian.
· Segmen
seterusnya ialah “KREATIF KOKO”
– paparan pelbagai kreativiti daripada beberapa orang pakar terpilih
yang menggunakan bahan produk koko atau bahan berasaskan coklat
dengan cara merekabentuk, menghias, membungkus pelbagai cendermata,
bunga hantaran, bunga coklat, hiasan kek, hiasan meja makan
(chocolate carving), dan sebagainya.
·
Di
akhir rancangan,
penonton berpeluang memenangi beberapa hadiah menarik melalui segmen
KUIZ mingguan iaitu KUIZ KOKO. Penonton hanya perlu menjawab
satu soalan dan melengkapkan slogan kata yang paling kreatif iaitu
‘Saya suka koko kerana.........(tidak melebihi 15 patah
perkataan).
· Paparan laman web
http://www.koko.gov.my akan disiarkan beberapa kali di
dalam pengisian kandungan rancangan ini untuk para audien
mendapatkan pelbagai infomasi tentang koko, resepi dan sebagainya
dengan melayari laman web tersebut.
HOS:
v Hos
wanita iaitu Serina Redzuawan. Beliau merupakan seorang hos
yang berperwatakan menarik, ceria, petah berbicara dan gemarkan
coklat
CHEF:
v
Chef
yang terpilih ialah Chef Kamarul Hasni Che Rose
|